Schoon en veilig van a naar b

Duurzaam vervoer is onmisbaar voor een leefbare toekomst. Als belegger dringen we bij autobedrijven aan op een snelle overgang naar elektrische auto’s.

shutterstock_714502597

Batterijen voor elektrische auto’s: een duurzame belegging?

Goede en betaalbare batterijen zijn belangrijk voor de stijgende verkoop van elektrische auto’s. Maar een grondstof voor deze batterijen (kobalt) komt uit Afrikaanse mijnen waarin vaak nog kinderen werken. Vind jij batterijfabrikanten dan wel of geen duurzame belegging?

Lees meer

Lees hier welke keuze wij hebben gemaakt!

Test je kennis over hergebruik

Weet jij…

… hoeveel procent van de reiskilometers we in Nederland afleggen met het openbaar vervoer?

Laat zien

11%

Hoe langer de reis, hoe meer mensen het ov kiezen. Voor reizen langer dan 10 kilometer pakt ongeveer 40% van de mensen het openbaar vervoer.

Bron: Planbureau voor de Leefomgeving

Volgende

… hoeveel elektrische personenauto’s er in Nederland rondrijden?

Laat zien

> 114.500

Om dat even in perspectief te zetten: Nederland telt in totaal bijna 8 miljoen personenauto’s. De elektrische auto’s vormen daarvan dus nog geen 1,5%. Dat lijkt weinig, maar in Europa scoort alleen Noorwegen beter.

Bron: nu.nl Bron: rvo.nl

Vorige

Volgende

… op hoeveel openbare plekken je in Nederland je elektrische auto kunt opladen?

Laat zien

29.500

Het gaat hierbij om (semi-)openbare laadpunten in Nederland. Tot dit aantal behoren zo’n 700 snelladers. Daarmee kun je al na 15 tot 30 minuten opladen weer de weg op.

Bron: rvo.nl

Vorige

Volgende

… welk schrijnend duurzaamheidsprobleem vastzit aan elektrisch rijden?

Laat zien

Kinderarbeid

Unicef schat dat zo’n 40.000 kinderen betrokken zijn bij de winning van kobalt. Dat is een grondstof die nodig is voor oplaadbare batterijen in elektrische auto’s (maar ook in mobiele telefoons). De helft van de wereldvoorraad komt uit Congo. De overheid houdt daar geen goed toezicht op de arbeidsomstandigheden. Via meerdere tussenhandelaren komt deze kobalt terecht bij grote autoproducenten.

Bron: Amnesty

Vorige

!
a
b
c
d
Onze duurzame keuzes

Hoe wij werken aan een toekomst zonder uitlaatgassen

Bekijk de animatie of luister de audiotranscriptie.

Bekijk de animatie of luister de audiotranscriptie.

Onze missie: slim inspelen op hoe mensen zich in de toekomst gaan verplaatsen

De cijfers

Hoe duurzaam belegt ABP?
Totale vermogen
dat ABP belegt.
* 31 december 2017
vervoer-belegging
Beleggingen in bedrijven die vooroplopen in elektrische auto’s.
Daling van de CO2-voet­afdruk van onze aandelen sinds 2014.
vervoer-beleggers
Aantal grote beleggers waarmee we samen kinderarbeid bestrijden.

Wil je meer weten over het beleggingsbeleid?

Download jaarverslag

shutterstock_282937673
Goed voorbeeld

Ruim baan voor elektrische auto’s

Schoon vervoer speelt een belangrijke rol in een duurzame toekomst. Autobedrijven moeten daar goed op inspelen. Dat is een van de onderwerpen waarop wij als aandeelhouder aandringen.
Vervoer - 2

Als pensioenfonds zijn we een redelijk voorzichtige belegger. We zijn geen investeerder die op grote schaal durfkapitaal stopt in nieuwe bedrijven die duurzame innovaties in de markt zetten. Liever beleggen we in grote ondernemingen die zich al hebben bewezen.

Dat soort bedrijven stimuleren we om verder te verduurzamen. Goed voorbeeld daarvan is Volkswagen. Samen met andere grote beleggers zijn we met die autofabrikant in gesprek gegaan over zijn duurzaamheidsambities. In 2016 heeft het bedrijf zijn plannen bekendgemaakt: vóór 2025 wil Volkswagen meer dan 30 modellen van elektrische auto’s op de markt brengen. Het bedrijf hoopt er daarvan twee tot drie miljoen per jaar te gaan verkopen. Dat is bijna 25% van de totale verkoop.

Ook andere grote autofabrikanten hebben daarna hun duurzame ambities verhoogd. Bedrijven als Mercedes, BMW en Toyota zetten de komende jaren eveneens vol in op elektrische mobiliteit.

Elektrisch vervoer is slechts een van de onderwerpen waarover we met autobedrijven spreken. De sjoemelsoftware die Volkswagen gebruikte om de CO2-uitstoot van zijn diesels gunstiger voor te stellen, hebben we uiteraard ook aan de orde gesteld. In stevige gesprekken met het topmanagement hebben we gepleit voor een opener bedrijfscultuur.

shutterstock_655475701
Deel deze themapagina: